Home

'Dietcoach' is de site van

Moniek Westerman, diëtist in Groningen (Stad)                                           

                                                        

 

                                              

 

Low FODMAP (bij Prikkelbare Darm Syndroom)

'Onze voeding' is een fascinerend en dynamisch onderzoeksterrein. Ik heb het in al die jaren dat ik dietist ben nog nooit zo spannend gevonden als de laatste tijd. 'Iedereen' lijkt zich ermee bezig te houden, dus het leeft! Wat ik helemaal super vind is dat je soms ook echt nieuwe inzichten kan toepassen. Er lopen zoveel mensen rond die niets mankeren aan hun darmen - maar wel bij het minste of geringste last hebben van krampen, lucht, een opgezet gevoel. Er is nu echt een nieuwe invalshoek, overgewaaid uit Australie: Low FODMAP.

FODMAP-dieet bij prikkelbaredarmsyndroom (PDS). FODMAP staat voor Fermenteerbare Oligosaccharides, Disaccharides, Monosaccharides en Polyolen. Er zijn aanwijzingen dat deze groep koolhydraten bijdragen aan PDS, omdat ze slecht worden verteerd en niet geabsorbeerd in de dunne darm. Het klinkt ingewikkeld - maar het is goed uit te leggen. Door consequent uit te proberen kunnen we kijken waar jij specifiek op moet letten. De eerste resultaten vind ik zo hoopgevend dat ik echt iedereen die deze klachten heeft zou willen zeggen: kom 'es!

 

 

Geplaatst: 11-11-2013 12:24:41  |  Reacties: (1)  |  Terug

Reacties

Hi Kate, your website is a great reucsroe! I was r | 14-06-2014 19:21

Hi Kate, your website is a great reucsroe! I was recently diagnosed with SIBO and being a nutrition and dietetics student, studying to be an RD, I did some research and found out about this diet. I am working with my gastroenterologist and a RD who is very familiar with this diet. I am in the elimination phase and based on your revised list there are some things that I was advised not to have and some I could have, these foods are in the moderate polyols & fructans.GOS area. Do you recommend I restrict any of these during the elimination phase? Avocados, asparagus, broccoli, Brussels sprouts for example I have been avoiding. Also, I react to grapes and do not eat them but enjoy my red wine? Thoughts on if red wine is okay then. The RD I am seeing also wants me to avoid peanut butter, and I love PB, for the elimination phase because of the way it ferments for people with overgrowth, do you think it is okay? Also, some stuff is under researched still such as pomegranate and goji berries. Nature's path food has a gluten free cereal called whole O's and these are the INGREDIENTS: Brown rice flour*, corn flour*, evaporated cane juice*, pomegranate juice concentrate*, sea salt. *Organic. Because of the pomegranate juice is this not fodmap friendly?Thanks for all your help on this issue, it is great to know I can look on your blog for a reliable reucsroe for information. I am also attending the conference in NH, so I am looking forward to learning more about this.Thanks,Kristen

Reactieformulier

Reload