Home

'Dietcoach' is de site van

Moniek Westerman, diëtist in Groningen (Stad)                                           

                                                        

 

                                              

 

Vakantie tips voor je darmen

De zomervakantie staat weer voor de deur – en daarna is het voor je het weet weer zomer! Wie weet ga je op reis.

Tijdens de vakantie hebben je darmen de neiging om van slag te raken: obstipatie en/of diarree zijn de meest voorkomende klachten. Met de volgende informatie is de kans op een reis zonder ongemak groter:

Reizigersdiarree komt vaak door slechte voedselhygiëne (Staphylococcus aureus of (vero)toxinen van pathogene E.coli.). Je kan veel doen om dit te voorkomen. In warme landen met een slechte reputatie voor hygiëne: geen rauwkost eten, vruchten altijd schillen, geen onverpakt ijsje eten en voor ijsblokjes in je frisdrank bedanken. Kijk ook kritisch naar straatverkopers – bakken ze ter plekke of staat hun eetwaar al een dag of wat in de zon? Vooral alle niet goed gebakken vlees en vis (rauw) vermijden. Een vegetarische keuze is vaak veiliger! Gebruik ook je gezonde verstand: zit de eetwaar onder de vliegen? Niet nemen dus!

Handgel. Handen wassen is superbelangrijk – maar niet steeds mogelijk. Een reisleidster die veel met groepen door een ‘vies’ land reist (berucht voor darm-ongemakken!) vertelde me dat ze iedereen voor het eten EN tussendoor handgel laat gebruiken. Daardoor heeft zij laatste jaren bijna nooit meer zieke reizigers.

Toch ziek? Jammer, maar de klachten verlopen gelukkig vaak mild. Als het niet anders kan, neem dan een stopmiddel. In iedere reistas hoort: Loperamide en ORS.

Extra vitamines: het kan geen kwaad om voor een lange vakantie vooral heel gezond te eten en eventueel al te beginnen met een verpakking extra vitamines (neem gewoon een 100% ADHD als de verpakking op is, kun je er weer mee stoppen). Je bent dan wellicht wat sneller weer beter – mocht je toch flink ziek worden.

Voor mensen die zich nog beter willen voorbereiden voor hun reis: ‘probiotica’ stimuleren het immuunsysteem van de darm. Je  kan het beste 1 week voor de reis beginnen met slikken –  kies capsules of poedervorm, want die zijn makkelijk mee te nemen!

Mijn eigen ervaring met Cola Light tegen voedselvergiftiging is zeer positief. Wij drinken in een warm land elke dag een blikje/flesje Cola Light (verkrijgbaar als: Diet Coke, Pepsi Max, Coca-cola Zero etc.).

(De Universiteit Wageningen berichtte dat cola light ziektekiemen als salmonella en shigella kan doden. Waarschijnlijk gaat het fosforzuur in cola light de bacteriën te lijf, want gewone cola helpt niet. De suiker in gewone cola beschermt de ziektekiemen tegen het fosforzuur.Bron: dokterdokter.nl)

Heel vaak hebben vakantiegangers ook het tegenovergestelde: obstipatie. Dat kan je vakantieplezier ook vergallen en we praten er niet zo makkelijk over. Een ander dag-patroon en minder privacy (vreemd toilet) zijn daarvan de hoofdoorzaken. Weinig drinken, gebrek aan vezels (b.v.geen volkorenbrood!) werken ook niet mee. Mijn advies: gebroken lijnzaad meenemen of ter plekke toch zoeken naar meer vezelrijke producten zoals grof brood en muesli. Veel fruit en groenten eten. Luisteren naar ‘aandrang’ en extra drinken! Als je gevoelig bent voor obstipatie kan het ook handig zijn om voor je weg gaat met probiotica te beginnen (zoals hierboven beschreven staat).

Geniet onbezorgd van je vakantie,

Moniek Westerman

P.S.

Natuurlijk moet je, als je wat verder van huis, gaat je vaccinaties gaan halen. Ik raad aan je goed te laten voorlichten bij de GGD. Maak ruim op tijd een afspraak!