Home

'Dietcoach' is de site van

Moniek Westerman, diëtist in Groningen (Stad)                                           

                                                        

 

                                              

 

Heel handige plaatjes!

Natuurlijk ben ik geen voorstander van calorieen tellen - maar de energie-waarde van voeding wordt zo wel heel inzichtelijk gemaakt. Klik er eens op, 'beelden zeggen meer dan 1000 woorden'. Enne, het is natuurlijk weer erg 'Amerikaans' - maar vergis je niet: ook bij ons is dit bijna allemaal gewoon te verkrijgen.

http://brekend.nl/2013/02/18/hoe-zien-200-calorieen-eruit/

 

Gezonde leefstijl 'maakt 14 jaar jonger’


Onze genen bepalen voor ongeveer 25% hoe oud we worden. De resterende 75% kunnen we zelf beïnvloeden via een gezonde leefstijl. Dit werd duidelijk tijdens het internationale congres “Adding healthy years to the human lifespan”, dat op 7 en 8 februari in Den Haag werd gehouden.

Onze levensverwachting stijgt nog steeds; van 73 jaar in 1985 tot 78 jaar in 2009. Maar het aantal ziektevrije jaren daalt echter (van 53 jaar in 1985 tot 47 jaar in 2009). Toch moeten we ons daar niet door laten misleiden, zo benadrukte prof. Rudi Westendorp, hoogleraar ouderengeneeskunde van Universiteit Leiden: ‘Het aantal jaren zonder lichamelijke beperkingen neemt wel toe, van 65 jaar in 1985 tot 70 jaar in 2009.’

Prof. Kay-Tee Khaw, hoogleraar klinische gerontologie van de Universiteit van Cambridge. liet zien dat een gezonde leefstijl 14 jaar jonger kan maken. Niet roken zet het meeste zoden aan de dijk: rokers hebben gemiddeld 10 jaar “oudere” longen dan niet-rokers en hun sterfterisico is 75% hoger. Op nummer 2 staat een ruime groente- en fruitconsumptie: die verlaagt het sterfterisico met bijna 45%. Daarna volgen een actieve leefstijl en matig alcoholgebruik, beide goed voor zo’n 25% verlaging van het sterfterisico. Wie op alle 4 de fronten goed scoort, heeft 4 keer minder kans om te overlijden dan wie op geen enkel front goed scoort. Khaw: ‘Daarbij geldt dat kleine veranderingen al een groot effect kunnen hebben. En ook dat het nooit te laat is om je een gezonde leefstijl aan te meten.’

 

nieuwe bewijzen LDL cholesterol, horen we vast meer van...

Oorzaak voor hoog cholesterol ontdekt AMSTERDAM - Het mechanisme waardoor hoog cholesterol ontstaat (bij met name dikke mensen) is onderzocht.                      Het blijkt dat vetweefsel een eiwit uitstoot dat de gehaltes van het ‘slechte’ LDL cholesterol verhoogt (de HDL variant is ‘goed’ cholesterol). Canadese wetenschappers presenteren de resultaten van de studie vandaag op het Canadian Cardiovascular Congress.De onderzoekers, van de McMaster University in Ontario, konden aantonen dat het eiwit resistine de productie van LDL cholesterol in de lever verhoogt. Daarnaast degradeert het LDL cholesterol receptoren in de lever, zodat het orgaan meer moeite heeft met de afbraak van het cholesterol.Het samenspel van deze twee factoren zorgt voor een hoger gehalte aan LDL cholesterol in het bloed. Hoog LDL cholesterol zorgt voor een grotere kans op hart- en vaatziekten.GewoontesAangezien vetweefsel resistine uitscheidt en dus indirect het LDL gehalte verhoogt, is er nu ook weer eens aangetoond dat dik zijn zélf werkelijk ongezond is, naast de slechte gewoontes die iemand dik máken.Resistine heeft nog een nare eigenschap: het blokkeert het effect van statines. Statines zijn de meest gebruikte medicijnen om hoog cholesterol te bestrijden. Zo’n veertig procent van de mensen die statines inneemt is er ongevoelig voor, en de onderzoekers vermoeden dat dit iets te maken heeft met de resistine in het bloed.De Canadezen zijn ook wel weer positief over deze vondst, want het kan ook het begin zijn van het ontwikkelen van effectievere medicijnen, of middelen die statines effectiever maken.© NU.nl/Stephan van Duin                               Laatst gewijzigd: 28-10-2012 09:46

 

En weer een studie over intensief trainen: kort maar krachtig!

Short Bursts of Intense Exercise Can Fight Weight Gain: StudySprint-interval training burns up to 200 extra calories daily, researchers say
By Kathleen Doheny
HealthDay Reporter

THURSDAY, Oct. 25(HealthDay News) -- Is lack of time your excuse for not exercising? New research finds that just a few minutes of intense activity interspersed between less intense stretches of exercise will burn excess calories all day long.

Men participating in a small study burned an additional 200 calories a day by doing a workout for less than 25 minutes that included a few minutes of hard, intense exercise on a stationary bike, spaced between less intense activity.

The technique, called sprint-interval training, is used by athletes to improve performance. It seems like a reasonable strategy for weight maintenance -- and for those days when you just can't get in a full workout, the researchers said.

"The harder you work, the more calories you will burn per minute," said study leader Kyle Sevits, a researcher at Colorado State University in Fort Collins.

Sevits looked at five healthy men of normal weight with an average age 28. They were asked to ride an exercise bike as hard as they could five times for 30 seconds each. In between, they did resistance-free pedaling for four minutes. In all, the workout took less than 25 minutes.

Sevits compared the men's energy output on two days, including the day of the cycling exercise. The extra calories were burned over 24 hours on the workout day, despite the brief time spent in hard exercise.

The findings were presented last week at an exercise conference in Colorado sponsored by the American Physiological Society, the American College of Sports Medicine and the Canadian Society for Exercise Physiology.

A British expert finds the results intriguing.

"This study provides some interesting preliminary data showing that sprint-interval training can increase 24-hour energy expenditure," said Dr. Stuart Gray, a lecturer in exercise physiology at the University of Aberdeen in Scotland. Gray was not involved in the study.

The participants didn't appear to consume more food than normal or reduce other daily activities to compensate for the bursts of activity, he said.

However, "this kind of exercise is very intense and may not suit all," he cautioned. "My advice would be to not simply focus on one form of exercise but try to increase activity and reduce consumption wherever and whenever you can."

Still, the sprint technique ''is a useful option if time is a limiting factor," he said.

Sevits focused on the practical aspects of the research. "Many people gain a couple of pounds a year," he said, adding that demanding work schedules and family duties can limit exercise time. "A time-sensitive exercise that will help them burn some calories and keep them fit may help ward off those extra couple of pounds."

Sevits can't say the technique would work for weight loss, as that was not studied.

Would another form of exercise burn calories equally well?

"If people do not have access to a gym, they can try to find a grassy hill," Sevits said. "Sprint as fast as possible up it for 30 seconds, then walk back down."

A treadmill would not work well for sprint-interval training, as it goes at a constant speed, he said.

Data and conclusions presented at medical meetings should be considered preliminary until published in a peer-reviewed medical journal.

More information

To learn more about sprint-interval or high-intensity training, visit the American Council on Exercise.



SOURCES: Kyle Sevits, researcher, Colorado State University, Fort Collins, Colo.; Stuart Gray, lecturer in exercise physiology, University of Aberdeen, Scotland; Oct. 10-13, 2012, presentations, Integrative Biology of Exercise VI meeting, Westminster, Colo.

 

Beweeg intensief! We wisten het al, toch:

Fast Walking May Slash at Heart Disease, Diabetes

Oct. 8, 2012 -- Fast walking, jogging, and other forms of more vigorous exercise may slash your risk for heart disease and diabetes, new research suggests.

Many studies have suggested that regular physical activity, including walking for just 30 minutes a day at a moderate pace, may improve health. But the new research says it’s the intensity, rather than the duration, that makes the difference.

Specifically, fast walkers and joggers who exercised for two to four hours per week were up to 50% less likely to develop what's called metabolic syndrome. Participants who walked at a casual pace for about an hour a day made no difference in their risk to develop the syndrome.

Metabolic syndrome is the name for a cluster of risk factors that give rise to diabetes or heart disease. These risk factors include high blood pressure, high blood sugar, a high triglyceride (blood fat) level, a low HDL (good cholesterol) level,  and belly fat.

The new study included more than 10,000 adults aged 21 to 98 from Copenhagen, Denmark.  All the participants were quizzed on the amount of physical activity they did when the study started and were monitored for up to 10 years.

The findings appear online in BMJ Open.

 

Wall Street Journal, 17 sept. 2012

A cupcake is calling you.

You can practically taste the sweet, creamy goodness. You want it so badly you can't think of anything else. But is it really the taste you crave—or the pleasant associations it brings? Or do you crave it partly because you know you shouldn't have it? Will fighting the urge make it go away or only make it worse?

Why do people crave certain foods at certain times? There's a surge of research in this field as scientists try to understand the complex relationships among food, mood, and behavior. Melinda Beck has details on The News Hub. Photo: Getty Images.

Scientists are exploring all these questions as they seek to understand food cravings. The research is taking on new urgency with the nation's obesity epidemic, since cravings are widely believed to influence snacking behavior, binge eating and bulimia.

Among the findings so far:

Food cravings activate the same reward circuits in the brain as cravings for drugs or alcohol, according to functional MRI scans, tests that measure brain activity by detecting changes in blood flow.

Nearly everyone has food cravings occasionally, but women report having them more often than men, and younger people crave sweets more than older people do.

In one study, 85% of men said they found giving in to food craving satisfying; of women, only 57% said they did.

While many women report craving salt, fat or bizarre combinations of food during pregnancy, researchers can't find much scientific validation. They suspect folklore and the power of suggestion instead.

For decades, researchers surmised that food cravings were the body's subconscious effort to correct nutritional deficiencies. Longing for steak could indicate a need for protein or iron, according to this theory. Chocoholics might be low on magnesium or other mood-altering chemicals that chocolate contains, including phenylethylamine, a compound humans produce when they're in love.

But a growing body of research casts doubt on the nutritional-deficiency notion. After all, few people crave vitamin-rich green leafy vegetables and many other foods contain more phenylalanine than chocolate—including salami and cheddar cheese.

Instead, studies show that food cravings involve a complex mix of social, cultural and psychological factors, heavily influenced by environmental cues. While chocolate is consistently the most-craved food in North America, Japanese women are more likely to crave sushi, a recent study found. And only 1% of young Egyptian men and 6% of young Egyptian women reported craving chocolate, according to a 2003 survey. "Many other languages don't have a word for 'craving.' The concept seems to be uniquely important in American culture," says psychologist Julia Hormes at the University at Albany.

In the U.S., about 50% of women who crave chocolate say their cravings peak around the onset of their monthly period. But researchers haven't found any correlation between food cravings and hormone levels, and postmenopausal women don't report a big drop in chocolate cravings, a 2009 survey found. Some psychologists suspect that women may be "self-medicating," because sweets and carbohydrates spur release of serotonin and other feel-good brain chemicals.

A study of 98 female students at the University of Pennsylvania last year found that those who reported the most cycle-related cravings also had a history of dieting, eating disorders and high body mass indexes. "These seem to be women who think, 'I shouldn't have any chocolate at all,' but then they give in and have the whole bar," says Dr. Hormes, who led much of the U. Penn research. "The more they try to restrict it, the more they craved it."

Typically, people crave foods they enjoy—but not always. "It's possible to like a food without craving it, and crave a food without liking it," says Marcia Pelchat, a food psychologist at the Monell Chemical Senses Center, a research facility in Philadelphia.

Too many sweets can flood the brain's reward circuits, causing constant cravings.

In one 2004 study she conducted, a group of subjects consumed only vanilla-flavor Boost, a protein drink, for five days to assess their cravings for other food. She was amazed to find many of them craved Boost after returning to a regular diet: "We thought they'd never want to see it again."

The same phenomenon occurs with movie-theater popcorn, Dr. Pelchat says: "Most people will admit it's not the world's best popcorn, but if the line is long and you're not able to buy it, you may well crave it."

Functional MRI scans by Dr. Pelchat showed that sensory memory food cravings activate the same parts of the brain that drug and alcohol cravings do, including the hippocampus, which helps store memories; the insula, involved in perception and emotion; and the caudate, which is important for learning and memory. The circuit is driven by dopamine, the neurotransmitter responsible for reward-driven learning.

Experts say that cravings are fine on occasion—say, for pumpkin pie at Thanksgiving, gingerbread at Christmas or for healthy choices year-round. But indulging too often can send cravings spiraling out of control.

Brain researchers have documented that when people continually bombard their reward circuits with drugs, alcohol or high-fat, high-sugar foods, many of the dopamine receptors in the system shut down to prevent overload. And with fewer dopamine receptors at work, the system craves more and more, insatiably. "Pretty soon, one cupcake doesn't do it anymore. You have to overstuff yourself and you still don't get that reward," says Pam Peeke, a physician and author of the new book, "The Hunger Fix." She notes that food addiction creates changes in the prefrontal cortex, which normally override impulsivity and addictive urges.

What is the best way to fight food cravings? Many studies have shown that the more subjects try to restrict a food, the more they may crave it. So some experts suggest embracing and controlling the urge instead.

One 2003 study at University College in London found that subjects who ate chocolate only in the middle of a meal or just after were more successful at giving it up than those who ate it on an empty stomach.

Cognitive behavior therapy can also be helpful. Researchers in Adelaide, Australia, gave 110 self-professed chocolate cravers each a bag of chocolates to carry around for a week, and instructed half of them in "cognitive restructuring"—challenging their thoughts about chocolate—while the other half learned "cognitive defusion"—accepting and observing their thoughts without acting on them. At the end, the defusion group had three times as much chocolate left than the other group.

Exercise can also cut food cravings. Women who walked briskly on a treadmill for 45 minutes had far less brain response to food images, according to a new study from Brigham Young University in Provo, Utah, published in the journal Medicine & Science in Sports & Exercise.

Other forms of distraction include chewing gum and smelling a nonfood item. Taking a deep whiff of jasmine, for example, helps occupy the same aroma receptors that are a key part of food cravings.

Dr. Peeke suggests setting a timer for 30 minutes whenever a craving comes on. Busy yourself with something else until the timer goes off. The craving may have passed. "If you can at least delay eating the craved food, you can weaken the habitual response," agrees Dr. Pelchat.

The good news: The longer people stave off their food cravings, studies show, the weaker the urges become.

 

Dieetadvisering zeer kosteneffectief (4 oktober 2012)


 

Dieetbehandeling van patiënten met zowel overgewicht als daaraan gerelateerde ziekten, zoals diabetes en hoge bloeddruk, levert de maatschappij ruim € 0,5 tot € 2,3 miljard op over een periode van 5 jaar. Dat blijkt uit onderzoek van SEO Economisch Onderzoek in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten.

Voor elke euro die wordt besteed aan dieetbehandeling bij deze patiënten krijgt de maatschappij netto € 14,- tot € 63,- terug: € 56,- in gezondheidswinst, € 3,- aan netto besparingen op de totale zorgkosten en € 4,- als productiviteitswinst. Lucy Kok, onderzoeker bij SEO: ‘Deze bedragen zijn wij niet gewend. In andere kosten-batenanalyses uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek levert een euro besteed aan een (medische) interventie ongeveer € 3,- tot € 5,- op. Dieetadvisering is dus zéér kosteneffectief.’

De besparing op de zorgkosten komt omdat door een dieetadvies de gezondheid verbetert, , waardoor kosten voor ziekenhuisopnames en medicijngebruik worden vermeden of uitgesteld. Ook de werkgever heeft er baat bij: de productiviteit van de patiënt neemt toe en hij verzuimt minder op het werk. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat méér consulten bij de diëtist leiden tot grotere gezondheidseffecten, zoals gewichtsverlies, verlaging van het cholesterol en verlaging van het bloedsuikergehalte. Het is aannemelijk dat ook de besparing op de zorgkosten groter is wanneer patiënten intensiever worden behandeld door de diëtist.

Bron: NVD

 

van Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU 02 oktober 2012

Welke rol speelt ethiek bij voedselkeuze?

Hoe kies je je eten?  Je zou misschien altijd plaatselijke producten moeten kopen, want dan is er geen vliegtuig of vrachtwagen nodig voor het vervoer en zorgen we voor minder vervuiling. Er zijn er ook die vinden dat je fairtrade producten moet aanschaffen. Die moeten dan wel vanuit arme landen naar hier vervoerd worden, maar hebben weer als voordeel dat het zorgt dat de welstand van arme boeren verbetert.

Wat je eet is een hele gewetensvraag geworden. En dat in een tijd dat je om je gezondheid te verbeteren, je anders zou moeten eten. Onderzoekers verdiepen zich steeds meer in deze materie en denken dat je je darmen ethisch moet gebruiken. Voedsel dat je via de bio-industrie krijgt wil je weer niet eten omdat kippen in legbatterijen of varkens die in megastallen huizen geen leven hebben. Een morele keuze dus weer. Dus meer vis eten voor je eiwitbehoefte?  Maar dat wordt moeilijk, want er blijft op die manier geen vis over.

Er zijn eigenlijk drie argumenten bij je voedselkeuze: 1. Is het diervriendelijk geproduceerd, 2. Is het duurzaam en 3. Is het ook nog gezond? Daarbij komt nog een vierde: is het betaalbaar en een vijfde, die waarschijnlijk beslissend is: is het lekker? De eerste twee argumenten zijn ethisch en de vraag is of ethiek ons kan helpen verantwoord en gezond te gaan eten. De onderzoekers wijzen erop dat in bepaalde culturen en religies er al voedselwetten bestaan (geen varkensvlees voor Joden en Moslims, geen rundvlees voor Hindoes). Zonder er over na te denken beslissen mensen daardoor wat ze wel of niet in hun boodschappenkarretje gooien.

Zo zouden we misschien in de toekomst ook iets kunnen bewerkstelligen op basis van ethiek bij onze voedselkeuze. Ik denk echter wel dat het moeilijk wordt als je de enorme marketing power van de voedselindustrie bekijkt, die erop gericht is om je veel en alles te laten eten.

 

Het advies van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds

Eet dagelijks ten minste 5 porties groente en fruit

Dat is het advies van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds.

Ze adviseren om daarbij zoveel mogelijk verschillende soorten en kleuren te kiezen. Dit is vergelijkbaar met de veel gehoorde aanbeveling van elke dag twee ons groente en twee stuks fruit. De door het WCRF gehanteerde vijf porties is een iets grotere hoeveelheid, maar biedt ook meer mogelijkheden tot variatie: de ene dag meer groente, een andere dag meer fruit. Bovendien tellen vers sap, gedroogd fruit en peulvruchten ook mee.

Dit is 1 portie volgens het WCRF:

·         3 volle eetlepels gekookte groente zoals broccoli of worteltjes

·         een kleine kom rauwe groente zoals sla, rauwkost of spinazie

·         een middelgroot stuk fruit zoals een appel of banaan

·         2 stuks kleiner fruit zoals mandarijnen of pruimen

·         1 schijf van groot fruit zoals meloen

·         een handjevol klein fruit zoals druiven of bessen

·         een handje gedroogd fruit zoals rozijnen of gedroogde abrikozen

·         3 volle eetlepels peulvruchten*

·         1 klein glas (150 ml) puur vruchtensap*

*(mag je ongeacht de hoeveelheid 1 keer meetellen)

 

Overgenomen uit 'Nieuws voor Dietisten'

 

Augustus'12. Met andere woorden: iedereen kan afvallen!

overgenomen uit 'Nieuws voor Dietisten'

Jojo-effect bestaat écht niet


 

Een geschiedenis van afvallen en weer aankomen, het bekende jojoën, heeft geen negatief effect op de stofwisseling of op het vermogen om gewicht te verliezen op de langere termijn. Dat concluderen onderzoekers in een artikel in het tijdschrift Metabolism.

In het onderzoek werden 439 vrouwen (50-75 jaar oud) een jaar lang op een energiebeperkt dieet gezet. Onder hen waren 77 vrouwen die al meer dan 3 keer een lijnpoging hadden gedaan en daarbij meer dan 9,1 kilo hadden geschommeld.

De onderzoeksgroep werd in 4 groepen verdeeld. De eerste groep volgde alleen een energiebeperkt dieet, de tweede groep ging meer sporten (5x per week, 45 minuten), de derde groep deed een combinatie van sport en dieet en de vierde groep was controlegroep. De groep jojo-ers was zwaarder aan het begin van het onderzoek, maar er was geen verschil in resultaat tussen jojo-ers en niet jojo-ers.

Bron: Science Daily

 

Hart en Vaatziekten

Interessante nieuwe inzichten van prof. Muskiet uit Groningen over verzadigd vet, linolzuur en (snelle) koolhydraten m.b.t. hart-en vaatziekten.

 

 

www.nvkc.nl/publicaties/documents/2012-3-p192-211.pdf

 

Gebruik het meetlint! (24-06-2012, BBC Health)

More than half of British women's waists 'too big'

More than half of British women have
waists that are larger than the recommended healthy size, experts say.

Researchers from the charity Nuffield Health say overweight women risk an
increased chance of heart disease, type 2 diabetes, infertility and cancer.

 

The researchers found the average waist measurement for women is 84.9cm
(33.43in), compared with the healthy size of 80cm (31.49in).

 

Nuffield Health's Dr Davina Deniszczyc said it was a "worrying problem."

 

Dr Deniszczyc, professional head of physicians and diagnostics at Nuffield
Health, said: "Fat being stored around the waist can contribute to significant
health issues, such as breast cancer and infertility."

 

Nuffield Health examined data from more than 30,000 women and found 57% had a
waist larger than the healthy size.

 

It said women in the north of England have the largest waists, with an
average circumference of 87cm, compared to 81.9cm in London.

 

Researchers also said 52.5% of the women have a body mass index (BMI) higher
than the healthy range, while 16.2% were moderately or morbidly obese.

 

The BMI is calculated by taking your weight in kilograms and dividing it by
your height in metres squared.

 

A BMI level measured between 25 and 29.9 means a person is regarded as
overweight. If your BMI is over 30 then you are clinically obese.

 

Dr Deniszczyc said: "Whilst waist size may seem like a cosmetic issue, this
isn't about women fitting into their skinny jeans. Rather, it's an important
indicator of overall health and well-being, particularly when taken into account
with other health measurements.

 

Er is zoveel interessant onderzoek momenteel,

Dat ik besloten heb hier en daar iets uit te lichten en het hier neer te zetten!

Gezondheid is 'hot' - de rol van voeding veelzijdig. Ik blijf het een spannend vak vinden.

 

 

Pro activ : alleen in bepaalde gevallen gebruiken! zie tekst

Datum:dinsdag 12 juni 2012Categorie:Levensmiddelen & VoedingTrefwoorden:Misleiding, Reclame, Foodwatch

Het Gouden Windei, een 'prijs' voor het voedselproduct met het meest misleidende verkooppraatje in de reclame en op de verpakking, is naar Becel Pro-activ gegaan. Dat heeft Foodwatch dinsdag bekendgemaakt.

Belofte
Volgens de consumentenorganisatie belooft Unilever dat Becel Pro-activ het cholesterolgehalte verlaagt. De fabrikant zou ook suggereren dat hart- en vaatziekten worden voorkomen door de boter. Op de verpakking staat 'Aanbevolen door de Hartstichting'.

Onderzoek
Volgens Foodwatch bevat het product plantensterol, dat inderdaad het bloedcholesterol kan verlagen. Maar er zijn onderzoeken die wijzen op een mogelijke toename van het risico op hart- en vaatziekten, aldus de organisatie. Mensen die veel Becel Pro-Active nuttigen, zouden al snel een overdosis plantensterol binnenkrijgen.

'Becel Pro-activ is een medicijn'
,,Becel Pro-activ is in feite een medicijn dat een bijsluiter vereist en uitsluitend op doktersrecept verkrijgbaar zou moeten zijn'', aldus Foodwatch.

Unilever tweede keer winnaar
Het is de tweede keer dat Unilever het Gouden Windei krijgt; vorig jaar met Blue Band Goede Start! Witbrood. Het bedrijf weigerde in beide gevallen de 'onderscheiding' in ontvangst te nemen.

Reactie unilever
Unilever stelt in een reactie dat de boter veilig is en het  cholesterolverlagende effect bewezen is en onomstreden. ,,Dit is  aangetoond in meer dan 45 onderzoeken en wordt onderschreven door de  onafhankelijk Europese Autoriteit voor de Voedselveiligheid (EFSA)´´,  aldus een woordvoerster. ,,Toen Becel Pro-activ meer dan 10 jaar geleden  op de markt kwam is Unilever direct begonnen met een onderzoek naar het  gebruik van het product. De resultaten van dit onderzoek, en een  evaluatie van verschillende onderzoeken door de EFSA, laten geen enkele  aanleiding zien tot de zorg waarnaar Foodwatch refereert.''

 

DM2: voorkomen door in te grijpen bij pre-diabetes.

11 juni 2012

An "early and aggressive" approach to people on the cusp of developing Type 2 diabetes is justified to reduce cases of
the disease, a study suggests.

 

People with "pre-diabetes" have higher than normal blood sugar which has not yet reached diabetic levels.

 

A US study, published in the Lancet, showed restoring normal sugar levels more than halved the numbers going on to Type 2 diabetes.

 

Experts said the findings were clinically important. 

It is thought that seven million people have pre-diabetes in the UK and 79 million in the US. They are at heightened risk of Type 2 diabetes, heart attack and stroke. Many are undiagnosed.

 

Some measures, such as weight loss and more exercise, can reverse
pre-diabetes. The study, by the US Diabetes Prevention Program Research Group, tried to determine how effective the treatment was at preventing Type 2 diabetes.

 

It followed 1,990 people with pre-diabetes. Some were being treated through drugs or lifestyle change, others were not.

 

It showed patients who reduced their blood sugar levels to normal, even
briefly, were 56% less likely to develop Type 2 diabetes during the six years of the study. 

Lead author Dr Leigh Perreault, from the University of Colorado, said: "This analysis draws attention to the significant long-term reduction in diabetes risk when someone with pre-diabetes returns to normal glucose regulation, supporting a shift in the standard of care to early and aggressive glucose-lowering treatment in patients at highest risk."

Dr Natalia Yakubovich, from McMaster University in Ontario, Canada, said the "findings clearly suggest" that restoring normal blood sugar levels was "of clinical relevance". 

She added: "Identification of regression to normal glucose regulation could be an important way to stratify people into those at higher and lower risk of progression to diabetes. 

"Such stratification could therefore identify individuals for whom additional treatment might be needed to prevent diabetes or to slow down disease progression."